נגיף הקורונה לא מפסיק להתחדש, וכעת יש זן חדש שמעורר דאגה: זהו זן למדא, שאותר לראשונה בפרו, לאחר מכן ביפן, והגיע גם לארצות הברית. הוא נחשב למדבק ביותר, ואם אפשר להעריך את הסכנה שטמונה בו על פי מה שקרה עם וריאנטים קודמים, נראה שגם הוא עתיד להגיע לאזורים נוספים בעולם.
קראו עוד:
זן למדא, המכונה גם C.37, זוהה לראשונה בפרו באוגוסט 2020, ומאז התפשט ל-29 מדינות, בהן קנדה, בריטניה, ברזיל, צרפת וספרד. בפרו הוא מהווה לפחות 85% מהריצופים הגנטיים, ובצ'ילה כ-40%. לאחרונה דווח שהוא זוהה גם בטוקיו ובכ-1,000 מקרי קורונה בארצות הברית.
יש לו שמונה מוטציות בחלבוני המעטפת: חלקן מסייעות לו לחדור בקלות לגוף, ואחרות מאפשרות לו להיקשר בעוצמה לתא או לחמוק ממערכת החיסון. לפי מחקרים, יש לו יכולת שכפול גבוהה יותר מאשר לזני הקורונה הקודמים, ובכך הוא בעצם מדבק יותר.
לזן למדא יש שמונה מוטציות בחלבוני המעטפת: חלקן מסייעות לו לחדור בקלות לגוף, ואחרות מאפשרות לו להיקשר בעוצמה לתא או לחמוק ממערכת החיסון. לפי מחקרים, יש לו יכולת שכפול גבוהה יותר מאשר לזני הקורונה הקודמים
ארגון הבריאות העולמי כבר סימן אותו כ"זן מעורר דאגה", אולם עדיין לא ברור עד כמה מחלת הקורונה שנגרמת בגללו, חמורה יותר מזו שגורמים הזנים הקודמים. על פי ההערכות, החיסונים מגינים מפני תחלואה קשה ממנו, כמו שקורה עם זן דלתא.
1 צפייה בגלריה
בית קברות לימה פרו נגיף קורונה מגפה
בית קברות לימה פרו נגיף קורונה מגפה
בית קברות לחולי קורונה בלימה, פרו. הדרך היחידה לעצור את היווצרות המוטציות היא לעצור את המגפה – כלומר, להתחסן
(צילום: AFP)
מדוע נגיף הקורונה מייצר מוטציות? לא מדובר בתופעה יוצאת דופן: נגיפים נוטים ליצור שינויים גנטיים כל הזמן, כחלק מתהליך אבולוציוני שאמור להגביר את הישרדותם ואת התאמתם לתנאי הסביבה המשתנים. המוטציות אמורות לגרום לנגיפים להדביק יותר בקלות ולהיעשות עמידים יותר כדי שיוכלו להתפשט ככל האפשר.
על פי השערות, שעדיין לא הוכחו, המוטציות הנוכחיות התפתחו אצל חולי קורונה כרוניים, שטופלו בתרופות אנטי-ויראליות או בנוגדנים. וירוס הקורונה לא הושמד, כך שהמחלה הממושכת הספיקה ליצור זנים חדשים ואלימים.
ארגון הבריאות העולמי כבר הזהיר מפני הזן החדש, אולם עדיין לא ברור עד כמה מחלת הקורונה שנגרמת בגללו, חמורה יותר מזו שגורמים הזנים הקודמים. על פי ההערכות, החיסונים מגינים מפני תחלואה קשה ממנו, כמו שקורה עם זן דלתא
היום מעריכים שהמוטציות מתחוללות בגופם של אנשים לא-מחוסנים, המכונים בקרב מומחים "בתי חרושת לייצור וריאנטים". הדרך היחידה לעצור את היווצרותן היא לעצור את המגפה – כלומר, להתחסן.